Warning: The magic method Math_Captcha::__wakeup() must have public visibility in /home/users/logost01/public_html/domains/zspczarkow.pl/public_html/szkola/wp-content/plugins/wp-advanced-math-captcha/wp-math-captcha.php on line 86
Z wizytą w szwedzkiej szkole - Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Czarkowie

Z wizytą w szwedzkiej szkole

Program Erasmus+ w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Czarkowie 

Współfinansowany  w ramach programu  Unii Europejskiej Erasmus+ 

 

 

W ramach realizacji projektu Erasmus+ „European Possibilities-Friendship, Culture and Maths,” programu Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu, nauczyciele z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego odwiedzili szkołę Gaddenskolan w małej miejscowości Bollebygd w Szwecji. Wizyta ta miała miejsce od 22 do 28 lutego 2018 i była równocześnie spotkaniem szkoleniowym z zakresu nauczania matematyki, języka angielskiego jak i wykorzystania elementów różnych kultur w działalności dydaktycznej i wychowawczej.

Gaddenskolan to niewielka szkoła podstawowa założona z inicjatywy rodziców dla potrzeb miejscowych dzieci. Na pierwszy rzut oka nie wydaje się inna niż większość szkół polskich jeśli chodzi o nauczanie czy zachowanie i styl bycia uczniów poza faktem, że poruszają się po szkole bez jakiegokolwiek obuwia. Na zajęciach lekcyjnych dzieci pracują większą część czasu indywidualnie, w swoim tempie, koncentrując się na wykonywanych zadaniach.  Jednak po bliższym przyjrzeniu się można zaobserwować pewne ciekawe elementy wychowania jak np. „responsibility time” („czas odpowiedzialności”) czyli czas sprzątania po posiłku. Uczniowie jedzą posiłek a następnie sami sprzątają po sobie, wycierają stoły, porządkują naczynia bez pomocy osób dorosłych. Niezależnie od pogody dzieci szwedzkie spędzają przerwy na świeżym powietrzu, nie dziwi więc nikogo widok uczniów biegających w deszczu czy śnieżycy. Na uwagę zasługują też zajęcia praktyczne prowadzone w szkole, np. lekcje szycia z użyciem maszyn do szycia, w których biorą udział zarówno dziewczynki jak i chłopcy czy też zajęcia muzyczne. Dzieci mogą uczyć się gry na przeróżnych instrumentach: pianinie, perkusji, gitarze, skrzypcach. Bardzo dużą wagę przykłada się do sportu, któremu sprzyjają też warunki naturalne kraju, my mieliśmy okazję spróbować jazdy na nartach biegowych. Jak się dowiedzieliśmy, jazda na biegówkach to nie sam sport ale styl życia Szwedów. W okolicy szkoły, w lasach, można dostrzec mnóstwo tras przeznaczonych do uprawiania tego sportu.

Wizyta w szkole była też okazją do podsumowania i zaprezentowania dotychczas przeprowadzonych zadań projektowych. Każda z partnerskich szkół projektu czyli szkoły szwedzka, polska, grecka, hiszpańska i angielska przedstawiły wyniki zadań matematycznych przeprowadzonych w oparciu o przepisy kulinarne tradycyjnych potraw każdego z krajów. Ogłoszono też wyniki konkursu na logo projektu, którym została praca naszej uczennicy Natalii Spory, co dało nam szczególny powód do radości.

Olga Witka